W roku 1936 roku jedna z luxtorped ustanowiła niepobity dotąd rekord przejazdu na trasie Kraków – Zakopane: 2 godziny 18 min.
Podczas niemieckich bombardowań w 1939 roku zniszczone zostały w Krakowie 4 z 6 luxtorped. Dwa niezniszczone wagony były eksploatowane jako specjalne (Sonderzüge) tylko dla Niemców i jeździły z Krakowa do Zakopanego i do Krynicy. Obsługiwały także wycieczki specjalnych gości Generalnego Gubernatora.
Wagony przejęte przez armię radziecką w 1945 roku wróciły do Krakowa w mocno niekompletnym stanie i nie mogły być wykorzystane w ruchu pasażerskim. Około roku 1954 zostały pocięte na złom. Żaden egzemplarz nie zachował się do dziś.
Tekst zaczerpniety z : http://www.siemiatycze.com.pl/index.php/notatnik-historyczny/2125-na-starej-fotografii-lukstorpeda
Nie tylko od bimbru, zioła czy chemii można się uzależnić, a każde uzależnienie "sterylizuje marzenia" choć na początku wydaje się takie wspaniałe i kusi smakiem wolności, który przechodzi w gorzki smak niewoli i smierci marezń. Może kogoś ruszy, zainspiruje.
P.S. na marginesie, Lux Terpeda to ciekawa nazwa dla jakiejś maszynerii dwukołowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz